低糖質パンの摂取がセカンドミール摂取後の血糖値に及ぼす影響
デジタルデータあり(科学技術振興機構)
すぐに読む
J-STAGE
全国の図書館の所蔵
国立国会図書館以外の全国の図書館の所蔵状況を表示します。
所蔵のある図書館から取寄せることが可能かなど、資料の利用方法は、ご自身が利用されるお近くの図書館へご相談ください
その他
J-STAGE
デジタルCiNii Research
検索サービスデジタル連携先のサイトで、CiNii Researchが連携している機関・データベースの所蔵状況を確認できます。
書誌情報
この資料の詳細や典拠(同じ主題の資料を指すキーワード、著者名)等を確認できます。
- 資料種別
- 記事
- 著者・編者
- 金本 郁男金澤 ひかる内田 万裕中塚 康雄山本 幸利中西 由季子佐々木 一金子 明里咲村田 勇井上 裕
- 並列タイトル等
- The Effects of Low-carbohydrate Bread Intake on the Postprandial Glycemic Response of Healthy Adults Following a Second Meal
- タイトル(掲載誌)
- 日本栄養・食糧学会誌 = Journal of Japan Society of Nutrition and Food Science / 日本栄養・食糧学会 編
- 巻号年月日等(掲載誌)
- 73(4):2020
- 掲載巻
- 73
- 掲載号
- 4
- 掲載ページ
- 133-140
- 掲載年月日(W3CDTF)
- 2020
- ISSN(掲載誌)
- 0287-3516
- ISSN-L(掲載誌)
- 0287-3516
- 出版事項(掲載誌)
- 東京 : 日本栄養・食糧学会
- 出版地(国名コード)
- JP
- 本文の言語コード
- jpn
- 件名標目
- NDLC
- 対象利用者
- 一般
- 所蔵機関
- 国立国会図書館
- 請求記号
- Z19-53
- 連携機関・データベース
- 国立国会図書館 : 国立国会図書館雑誌記事索引
- 書誌ID(NDLBibID)
- 030611736
- 整理区分コード
- 632
- 要約等
- <p>Changes in postprandial blood glucose were measured after ingestion of two types of low-carbohydrate (CHO) bread in comparison with plain and whole-grain breads. The effects of a second meal and CHO digestibility were also investigated. The subjects were 11 healthy adults (2 males and 9 females). Plain (net CHO: 38.6 g), whole-grain (net CHO: 36 g), mildly low-CHO (net CHO: 8.5 g, high protein), and super-low-CHO (net CHO: 3.4 g, high protein and high fat) breads were ingested for breakfast. In addition, four tests were conducted in which curry and rice were eaten for lunch, and postprandial blood glucose was measured over time. CHO digestibility was measured using the <i>in vitro</i> Glucose Releasing Rate method. It was found that the blood glucose level was low after ingestion of mildly or super-low-CHO bread, but no second-meal effect was observed. In terms of digestibility, postprandial blood glucose level and satiety, mildly low-CHO bread was considered to be superior among the two types of low-CHO bread used in this study.</p><p>2種類の低糖質パンを摂取した時の食後血糖推移を食パンおよび全粒粉パンと比較するとともに, セカンドミール効果および糖質の消化性を評価するために試験を行った。健常成人11名 (男性2名, 女性9名) を対象者とした。摂取する熱量を統一した食パン (糖質38.6 g) , 全粒粉パン (糖質36 g) , マイルド低糖質パン (糖質8.5 g, 高たんぱく) , スーパー低糖質パン (糖質3.4 g, 高たんぱく高脂質) のいずれかを朝食に摂取し, 昼食にカレーライスを摂取する4通りの試験を行い, 食後血糖を経時的に測定した。糖質の消化性はGlucose Releasing Rate法で測定した。その結果, マイルド低糖質パン, およびスーパー低糖質パン摂取後の血糖値は低値を示したが, セカンドミール効果は認められなかった。本研究で用いた2種類の低糖質パンのうち, 消化性, 食後血糖, 満腹度の観点からマイルド低糖質パンの方が優れていると考えられた。</p>
- DOI
- 10.4327/jsnfs.73.133
- オンライン閲覧公開範囲
- インターネット公開
- 連携機関・データベース
- 科学技術振興機構 : J-STAGE
- 要約等
- <p>2種類の低糖質パンを摂取した時の食後血糖推移を食パンおよび全粒粉パンと比較するとともに, セカンドミール効果および糖質の消化性を評価するために試験を行った。健常成人11名 (男性2名, 女性9名) を対象者とした。摂取する熱量を統一した食パン (糖質38.6 g) , 全粒粉パン (糖質36 g) , マイルド低糖質パン (糖質8.5 g, 高たんぱく) , スーパー低糖質パン (糖質3.4 g, 高たんぱく高脂質) のいずれかを朝食に摂取し, 昼食にカレーライスを摂取する4通りの試験を行い, 食後血糖を経時的に測定した。糖質の消化性はGlucose Releasing Rate法で測定した。その結果, マイルド低糖質パン, およびスーパー低糖質パン摂取後の血糖値は低値を示したが, セカンドミール効果は認められなかった。本研究で用いた2種類の低糖質パンのうち, 消化性, 食後血糖, 満腹度の観点からマイルド低糖質パンの方が優れていると考えられた。</p>
- DOI
- 10.4327/jsnfs.73.133
- オンライン閲覧公開範囲
- インターネット公開
- 関連情報(URI)
- 参照
- The effects of whole-grain compared with refined wheat, rice, and rye on the postprandial blood glucose response: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trialsDose-Response Effect of Elevated Plasma Free Fatty Acid on Insulin SignalingSecond-meal effect: low-glycemic-index foods eaten at dinner improve subsequent breakfast glycemic responseParameters controlling the glycaemic response to breadsDietary carbohydrate intake and mortality: a prospective cohort study and meta-analysisWhole grain and refined grain consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose–response meta-analysis of cohort studiesEffect of Added Fat on the Plasma Glucose and Insulin Response to Ingested Potato Given in Various Combinations as Two Meals in Normal IndividualsThe effect of dietary fibre on reducing the glycaemic index of breadImpact of Mediterranean diet on metabolic syndrome, cancer and longevitySatiety-enhancing products for appetite control: science and regulation of functional foods for weight managementDietary carbohydrate restriction in type 2 diabetes mellitus and metabolic syndrome: time for a critical appraisalCarbohydrate and the Regulation of Blood Glucose and MetabolismDiurnal Variation of Human Sweet Taste Recognition Thresholds Is Correlated With Plasma Leptin Levels
- 連携機関・データベース
- 国立情報学研究所 : CiNii Research
- 提供元機関・データベース
- Japan Link Center学術機関リポジトリデータベース雑誌記事索引データベースCrossrefCiNii Articles
- 書誌ID(NDLBibID)
- 030611736
- NII論文ID
- 130007888593